De Werkgroep Briel heeft vanaf de start van het project de aandacht gevestigd op het feit dat de mobiliteit het grote knelpunt is.
Er werden Verschillende Mober's opgesteld en telkens kwam men tot dezelfde conclusie. De Provinciale Baan en de Mandekensstraat zijn oververzadigd en er is geen ruimte om extra vrachtwagens van een laad- en loskades toe te voegen.
De meest recente Mober dateert van 2021 en daar werden 12 verschillende alternatieven uitgewerkt. Geen enkele daarvan was haalbaar en toen werd het project tijdelijk on hold geplaatst.
SCENARIO 0: Status quo met enkele aanpassingen aan verkeerslichten Diepmeerstraat en Fabriekstraat
SCENARIO 1: Ontdubbeling mandekensstraat vanaf fabrieksstraat en behoud verkeersfunctie provinciale baan briel zonder rechtstreekse aansluiting op de N41
SCENARIO 1A: Rechtstreekse aansluiting op de N41
SCENARIO 1B : Behoud van de spoorlijn
SCENARIO 2: Nieuwe weg op de oude spoorlijn aangesloten op kruispunt diepmeerstraat en
zonder rechtstreekse aansluiting op de N41
SCENARIO 2A: Nieuwe weg op de oude spoorlijn aangesloten op kruispunt diepmeerstraat en met rechtstreekse aansluiting op de N41
SCENARIO 2B: Ontdubbeling mandekensstraat vanaf diepmeerstraat en met behoud spoorweg
SCENARIO 3: Nieuwe weg vanaf kruispunt Oeverstraat en zonder rechtstreekse aansluiting op de N41
SCENARIO 3A: Nieuwe weg op oude spoorlijn aangesloten op kruispunt oeverstraat en rechtstreekse aansluiting op N41
SCENARIO 3B: met behoud van de spoorlijn
SCENARIO 4: Nieuwe weg vanaf Weide en ongelijksvloerse kruising spoorlijn – zonder rechtstreekse aansluiting op N41
SCENARIO 4A: kan rechtstreeks aangesloten worden op de N41