Post date: Mar 25, 2015 8:5:39 PM
Eind februari werd het aangepaste Mober gepubliceerd. Uitgaande van dezelfde gegevens als in het vorige Mober werden de conclusies wat aangepast. Hierbij wordt het duidelijk dat er wel degelijk een belangrijk mobiliteitsprobleem zal ontstaan als de laad -en loskades op Briel worden aangelegd. Zo kunnen we lezen in het rapport dat de Mandekensstraat een open transportband wordt tussen Briel en Hoogveld.
De oplossing die aangereikt wordt in deze studie is de ontdubbeling van de Mandekensstraat en de afsluiting van de toegangsweg naar Baasrode via de Fabriekstraat. Op papier is dit eenvoudig maar in de praktijk wordt dit een onhaalbare klus. Immers reeds in het streefbeeldplan van 2006, zijnde 9 jaar geleden werd deze oplossing al aangereikt. Er is echter geen geld om dit project te realiseren en het is ook niet voorzien.
De overheid wil opnieuw haar salamipolitiek bovenhalen door te stellen dat ze eerst de ladd- en loskades gaat aanleggen op den Briel om nadien, als het verkeer helemaal in de knoop ligt, op zoek te gaan naar de fondsen voor de aanleg van deze paralelbaan.
Wij protesteren met klem tegen deze werkwijze. Eerst dient er een goede ontsluiting voorzien te worden voor het ganse project alvorens dit kan aanvatten. Het opstellen van een Rup enkel voor faze 1 en de problematiek van de ontsluiting eruit laten is niet redelijk.