Post date: Jan 07, 2013 8:48:45 PM
OPROEP TOT REDELIJKHEID
De Vlaamse regering heeft eind vorig jaar beslist om de Schelde tussen Dendermonde en Gent bevaarbaar te maken voor schepen tot 2.250 ton deze kunnen drie lagen containers stapelen. Hiervoor zal de Schelde verder uitgediept worden, zullen er enkele bochten worden aangepast en zullen de bruggen over de Schelde verhoogd worden . Dit gaat onder meer over de Vlassenbroek brug, de spoorwegbrug in Dendermonde, en de brug in Wetteren.
Hierdoor vervalt het 2e belangrijkste argument om Den Briel als keuzeplaats naar voor te schuiven voor een laad- en loskade. De overheid had Den Briel naar voor geschoven en één van de belangrijkste redenen was dat vanaf de Vlassenbroekbrug de schepen tot 2.250 ton niet meer konden doorvaren. Het is evident dat het veel efficiënter is om een laad- en loskade aan te leggen daar waar er een betere aansluiting mogelijk is wegennetwerk. De Provinciale Baan en de Mandekensstraat zijn nu al compleet gesatureerd waardoor er geen extra verkeer kan worden toegevoegd zonder een dramatische toename van de files.
Het argument dat Den Briel ideaal gelegen is voor de ontsluiting werd reeds lang weerlegd. Nu valt ook het argument weg dat grotere schepen niet verder kunnen varen. De conclusie wordt hoe langer hoe duidelijker: Den Briel is een slechte locatie voor de aanleg van een laad- en loskade. Wij roepen de politici dan ook op om dringend andere alternatieven grondig te bekijken en de nodige conclusies te trekken.