Post date: Oct 15, 2013 8:18:52 AM
W&Z heeft een studie gemaakt waaruit blijkt dat de Boven-Zeeschelde (tot Gent) kan bevaren worden voor schepen tot 2.250 ton mits beperkte ingrepen. Deze studie werd gefinancierd via het Europees TEN-T project. W&Z zal nu een vervolgtraject aanvattten.
Volgens het infrastructuurmasterplan 2014 voor de Vlaamse waterwegen vormt de Boven-Zeeschelde momenteel nog een knelpunt. In het kader van het Europees netwerk van waterwegen is het belangrijk dat schepen met deze tonnage tussen Baasrode en Merelbeke kunnen varen.
Dit wil zeggen dat in de nabije toekomst schepen tot 2.250 ton zullen worden toegelaten om te varen van Temse tot Merelbeke.
Het argument dat door de projectgroep gebruikt werd dat Baasrode de uiterste grens is om schepen tot 2.250 ton te laten varen valt hiermee weg. De keuze voor een locatie van laad- en loskades wordt met andere woorden veel ruimer en kan zich zonder problemen verder situeren richting Dendermonde.
I