Nieuws‎ > ‎2013‎ > ‎

Het Mobiliteitseffectenrapport Oude Briel is gekend

Geplaatst 11 jun. 2013 14:21 door Jan Van Steen
Het studiebureau Vectris heeft een Mober opgesteld voor de Oude Briel.  In dit document geeft men duidelijk aan dat zowel de Mandekensstraat als de Provinciale Baan nu al overbelast zijn. De theoretische oplossing bestaat erin om een parallele baan aan te leggen ten noorden van de spoorlijn 52. Hier is echter geen geld voor.  

De watergebonden activiteit heeft een capaciteit van 850.000 ton dat via scheepsvervoer tot Oude Briel zou gebracht worden en dit moet dan per vrachtwagen vervoerd worden naar o.a. het Hoogveld.  Hiervoor zijn, op jaarbasis  63.750 vrachtwagens nodig.

De conclusie van het Mober is dat mits de aanpassing van de invoegstroken op de Provinciale Baan en het afstellen van de verkeerslichten dit een extra verkeershinder zal veroorzaken.  Met cijfers kan je alles bewijzen maar het gezond verstand geeft toch aan dat dit niet klopt. 

De gevolgen voor de buurt zullen dramatisch zijn met ellenlange verkeersfiles tot gevolg. In de studie geeft men aan dat de Mandekensstraat een interne transportband wordt tussen het Hoogveld en Den Briel.  Deze situatie is onleefbaar en totaal onaanvaardbaar. 

Zelfs de Steenkaai wordt terug opgenomen in het project.  Men wil dit gebied in de 3e fase mee uitbouwen.  In dat scenario wordt de Fabriekstraat toch afgesloten, en moet alle verkeer via de Steenkaaistraat naar de Rijhagenstraat en zo naar het Hoogveld.


Comments